~Aprils perspektiv ~ Kapitel 30.

Förra kapitlet:

Plötsligt känner jag mig inte så trött längre utan går ner till köket. På vägen ner hör jag min mammas klocka ringa, efter några få sekunder stängs den av och dörren till hennes rum öppnas.

”God morgon” säger jag artigt.

”Är du redan uppe?” frågar hon trött, men piggnar snabbt till. Jag nickar och går ut till köket där Zion sitter tyst och väntar på att få mat.

”Åh, hämtade du hem honom igår?” frågar jag min mamma, inte för jag vet när hon skulle ha tid för det men han var inte här när jag kom hem. Hon nickar. Jag sätter mig på huk och tar upp honom i famnen.

”jag har saknat dig lillen” viskar jag till honom och får en blöt puss till svar.

Mamma öppna kylskåpet och tar ut frukost medans jag placerar mig på en av de fyra barstolarna. Jag sätter upp mitt hår i en hästsvans så att det inte ska vara i vägen.

”Så…” Börjar min mamma. ”Justin lämnade visst aldrig igår” säger hon och tittar på min hals. Jag försöker se vad hon tittar på men tyvärr kan man inte se sin egen hals.

”Du har ett rött märke på halsen” förklara hon och jag blir genast röd som en tomat i huvudet.

”Hade ni s…” Börjar hon irriterat säga men jag hinner avbryta henne i tid.

”Nej, mamma! Verkligen inte!” utbrister jag och bli ännu rödare i huvudet.

”Du…” börjar hon, jag kan inte urskilja vilket tonläge hon har, om hon är arg eller inte.


 

 

Jag kollar försiktigt upp på henne.

”Jag ska inte lägga mig i vad ni gör, men du behöver inte hålla honom hemlig, från och med nu är det okej att Justin sover här” Jag ger henne ett litet leende, men är fortfarande röd i ansiktet.

”Du vet att det kan vara ett märke från plattången också” säger jag och tittar ner på Zion. Mamma skrattar åt det jag just sade.

”Ja, verkligen. Du hade inget märke igår och du har absolut inte plattat ditt hår idag” säger hon och pekar på mitt hår.

Jag kollar på det och inser att det är lite lockigt.

Mamma ställer fram en rostad macka till mig och jag hugger in direkt.

Hon sätter sig bredvid mig och börjar även äta på hennes egna.

Det är jätte konstigt hur hon reagerar på allt detta med Justin, om det hade varit Kevin eller någon annan så hade hon säkert förbjudit dem att komma hem till mig.

Min mamma har alltid varit den som var överbeskyddande, min pappa däremot tyckte att jag skulle ha pojkvän och allt det.

”Så… Är han din pojkvän nu eller dejtar ni bara?” frågar mamma, intresserat, med ett leende på läpparna.

”Jag vet faktiskt inte vart vi står” säger jag ärligt, vi har inte pratat något om framtiden utan bara det förflutna.

 Jag har ingen aning om hur vi ska göra, om vi ska fortsätta träffas, vilket jag gissar på eftersom han sade i morse att han kanske skulle komma tillbaka idag, eller om vi skulle sluta träffas helt.

Jag vet inget om vad vi ska göra med oss.

Mamma tar ännu en tugga på sin macka.

”Du borde prata med honom om det, du vet väl också om folk får reda på, ja allt ni nu gör, så kommer du få en del hat och allt annat” säger hon och kollar oroligt på mig.

Jag nickar, det visste jag redan.

Jag förstår också min mammas oro, jag har inte mått så bra på sistone och hon vill inte att jag ska gå igenom samma saker igen.

”Förresten så kommer Chelsey senare idag, eller om en timme.” säger min mamma när hon kollat på klockan.

”Hon sade det till mig igår” Förklarar hon efter det.

Efter min pappas död har jag och mamma aldrig riktigt suttit och pratat under en måltid, inte om mig och mitt liv.

Utan bara några enstaka saker som om hur dagen har varit.

På något sätt är det skönt att ha min mamma vid min sida och prata om allt detta, Speciellt om Justin.

Även om jag inte vill att hon ska få reda på allt, men att ha henne att prata med om något händer och inte behöva gå bakom hennes rygg, så som med Kevin.

Mamma ställer sig upp och tar med sig sin tallrik, som hon placerar i diskmaskinen.

”Jag ska bara gå och göra mig klar, sen sticker jag direkt till jobbet.” säger hon och pussar mig på pannan innan hon försvinner ut från köket.

Snabbt dricker jag upp det sista ur mitt glas och ställer in mi smutsdisk i diskmaskinen, jag plockar även av allt från bordet.
”Jag sticker nu, gumman!” skriker min mamma från hallen, hon springer in i köket och ger mig en kram innan hon skyndar sig ut från huset.

Hastigt kollar jag på klockan, och förstår varför hon har så bråttom, hon börjar om tio minuter.

 

 

 

Chelsey slänger upp dörren och rusar in till hallen, utan att ta av sig jacka eller skor slänger hon sina armar runt min hals och håller de kvar under en lång tid.

Jag lägger automatiskt mina armar runt hennes rygg också.

Sakta lättar hon taget och tillslut har vi släppt varandra helt.

”Du måste berätta allt, exakt allt!” skriker hon och nästan hoppar upp och ner där hon står. Jag skrattar åt henne och ger henne ännu en liten kram.

”Jag gör det när du har stängt dörren och tagit av dig ytterkläderna” Chelsey springer fram till dörren och smäller igen den, sedan sparkar hon av sig skorna samtidigt som hon sliter av sig jackan, den hamnar på golvet tillsammans med skorna.

Vi går upp för trappan till mitt rum, eller snarare jag går och Chelsey hoppar otåligt upp.

Jag skrattar åt hennes beteende, det är precis som om hon var fem år och skulle till en leksaksaffär och fick välja exakt vad hon vill eller i alla fall något i den stilen.

Jag öppnar dörren till mitt rum och Chelsey slänger sig på mig säng, precis som Justin gjorde igår kväll. Jag går fram till sängen och sätter mig, innan jag börjar berätta allt för Chelsey sätter jag kuddarna tillrätta bakom mig och drar det vita täcket om mina ben.

”Vänta” säger Chelsey en aning nyfiken. ”Varför luktar denna killparfym?” Utbrister hon och luktar på kudden.

Jag tar den ifrån henne och luktar på den, hon har faktiskt rätt, den luktar Justin.

Jag behåller kudden i min famn för att känna Justins lukt och Chelsey är då illa tvungen att hitta en ny.

”Det började med att han satt i soffan, sen gick jag ut och han följde efter mig sen kysste han mig. Och efter den kyssen gick vi in och pratade. Sen på kvällen tittade vi på film och myste, och jag trodde att min mamma skulle jobba så jag frågade om han ville sova över”

Förklarar jag snabbt, eftersom jag vet att det retar upp Chelsey.

Hon vill alltid ha detaljer, exakt allt som hände.

Även om man får sitta i en hel kväll för att berätta så vill hon veta allt.

”Kom igen April, vad sade han, sov han över? Och exakt hur var kyssen? Och vad gjorde ni när ni tittade på film? Alla detaljer tack!” Säger hon så snabbt att jag har svårt att följa med. Jag skrattar åt alla hennes frågar och åt hennes iver, detta är typiskt Chelsey.

”Kyssen var underbar, jag har aldrig blivit kysst så i hela mitt liv. Först rörde bara hans läppar mig, men det kändes som om hela han rörde vi mig ändå. Den var perfekt, så fylld av känslor”

Förklarar jag samtidigt som den underbara scenen spelas upp i mitt huvud.

”Och ja, han sov över. Men min mamma kom hem så i morse fick han smyga ut genom fönstret” Chelsey sitter och lyssnar och tittar på mig med stora ögon, precis som ett barn när dess föräldrar läser en saga.

”Din mamma märkte alltså inget?” Frågar hon med stora ögon.

Jag nickar på huvudet och skrattar till av anledningen till varför min mamma märkte det.

”I morse…” Börjar jag, och drar undan mitt hår från halsen. ”Såg hon detta” Säger jag samtidigt som jag pekar på det röda märket på min hals.

Chelsey ögon, om det ens går, blir ännu större.

”Åh Gud, April. Vad hände i natt egentligen? Och vad sade din mamma?”

”Hon tog det lugnt, vi pratade lite om Justin och så. Det du tror hände, det hände inte. Jag lovar, jag skulle berättat det för dig då” säger jag och kastar en annan kudde på henne.

Noga att kolla att det inte är den som Justin sov på.

”Kan jag få kudden, han luktar faktiskt gott. Du får fråga honom vad han har för parfym sen, jag måste köpa den till min pojkvän…” Jag spärrar upp ögonen, när hade Chelsey skaffat en pojkvän?

”Om jag någonsin får en pojkvän” Säger hon efter några sekunder, jag kastar ännu en kudde på henne för att hon skrämde mig så, eller skrämde är inte precis rätt ord.

Min telefon plingar till, och jag kastar den över mig.

Likaså gör Chelsey, men jag hinner ta den före.

Jag läser smset om och om igen.

”April, vad står det?” frågar Chelsey oroligt.

 


Vad står det? Det kan du bara få reda på genom att kommentera.
 
Minst 2 kommentarer tills nästa.

 


Postat av: Anonym

Iiiihhh jätte bra! Mer

2013-06-16 @ 13:26:27
Postat av: Linn

Meeer

2013-06-16 @ 13:45:57
Postat av: Jamina

meraaa!

2013-06-16 @ 17:19:43
Postat av: Lou

Meeer

2013-06-16 @ 20:47:54
Postat av: Maria :*

meeeeeeeer

2013-06-16 @ 22:55:10
Postat av: Fanny

Jag har läst din novell innan men jag hade helt glömt bort det. Förlåt. Men nu har jag hittat tillbaka till den. Jätte bra :)

2013-06-17 @ 00:28:20

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail:

Blogg:

Kommentar:

Trackback